
Lekce 2 – Cílová skupina

Oops.
You’re too early!
Use the links below to navigate to live lessons, or comeback on day 1 to view content for this lesson.





Lekce 2 – Cílová skupina.
Lesson summary:
Street art gastropub polaroid direct trade, yuccie tofu cronut brunch. Farm-to-table flannel af gastropub kogi paleo meggings 90’s normcore artisan occupy butcher. Pickled meditation ennui tumblr kale chips small batch pour-over trust fund affogato la croix distillery. Small batch hammock bespoke cronut kickstarter pork belly before they sold out mumblecore gentrify hot chicken cray thundercats.
Sebelepší texty na prodejní stránce neobstojí…
…pokud nemluvíte jazykem toho správného kmene.
Jako prodejce motorových pil asi příliš neobstojíte s růžovou prodejní stránkou a otázkou – Jaké by to bylo, kdybys věřila, že dokážeš sama porazit strom?
S černobílou a syrově napsanou prodejní stránkou jako prodejkyně kurzu 4 fáze měsíčního cyklu nejspíš oslovíte jenom hodně radikální feministky – a hlavní cílová skupina vám úplně zbytečně uteče.
Proto potřebujeme ještě před samotnou tvorbou prodejní stránky zjistit, pro koho ji vlastně píšeme.
Je vaše publikum hodně široké, nebo naopak velmi specifické?
Jak moc rozumí vašemu oboru?
Jsou si potenciální zákaznící hodně podobní – nebo se liší natolik, že budete potřebovat víc, než jednu verzi prodejní stránky?
Pojďme se na to společně podívat.
I v této lekci vám doporučím vypracovávat úkoly písemně.
Výstupy opět využijete nejen pro prodejní stránku, ale i pro další propagaci.
Lekce 2
Úvodní video
Jak a proč budeme zjišťovat vaši cílovou skupinu? To zjistíte v úvodním videu!
Toto video neobsahuje žádný důležitý obrazový materiál – můžete si ho tedy pustit pouze na pozadí a jen ho poslouchat.
Základní otázky.
Začneme jednoduše. Co je o vašem produktu zcela zjevné?
- Je určený mužům, ženám nebo oběma pohlavím?
- Pro jaký věk? Děti, teenageři, dospělí, senioři?
- Pro jaký obor nebo téma? Je váš produkt pro zahradníky, rodiče, online podnikatele, domácí švadlenky?
- Je pro začátečníky, pokročilé nebo experty v oboru?
- Je váš produkt předmětem denní potřeby, produktem pro radost nebo pro zlepšení života zákazníka? Který zákazník ho z tohoto důvodu nejspíše koupí?
- Do kterých zemí prodáváte? Kde všude vám budou rozumět a váš produkt bude užitečný?
- Je váš produkt levný nebo drahý? Potřebujete vzít v úvahu finanční poměry svých zákazníků?
- Je důležité vzdělání vašich zákazníků?
- Jaké další věci o své cílové skupině víte už nyní?

Váš ideální zákazník
Představte si zcela ideálního klienta.
Začneme pozitivně. Představte si zcela ideálního klienta. Toho, pro kterého jste váš produkt vytvářeli nebo objednali do e-shopu. Neřešte, jak moc je pravděpodobné, že se někdo takový skutečně objeví, prostě ho jen popište.
Kdo je to? Čím se zabývá a proč kupuje právě váš produkt?
Vaši pravděpodobní zákazníci
Zamyslete se nad tím, jak nejspíše bude vypadat skupina zákazníků, kterým produkt reálně prodáte.
Tady už se budeme držet trochu při zemi – ale zkuste odhadnout pár statistických údajů.
Jsou to ženy nebo muži? V jakém poměru? V jakých věkových skupinách? Čím se živí nebo zabývají? Čím jste je zaujali? Jaké problémy řešili a proč nakoupili právě u vás?


Zákazník, který váš produkt nekoupí
Jak vypadá zákazník (nebo zákazníci), který by váš produkt potřeboval a mohl by z něj benefitovat, ale přesto si jej pravděpodobně nekoupí?
Jaké jsou jeho důvodu pro neuskutečnění nákupu? Peníze? Nedostatek argumentů? Výmluvy? Vaše nedostatečná odbornost? Nedůvěra?
Existuje způsob, jakým ho ke koupi dokážete přesvědčit nebo motivovat (sleva, reference, zvýhodněný balíček…) – nebo nebudete při psaní prodejní stránky a propagaci na tuto skupinu vůbec cílit?
Váš hater
Jak vypadá člověk, který k vašemu produktu bude psát nespokojené komentáře a jedovaté poznámky, aniž by ho koupil?
Jaké jsou jeho argumenty? Jaké jsou důvody jeho kritiky?
Můžete je eliminovat tím, že je správně podáte nebo vysvětlíte?


Rozum a cit
Na co vaši zákazníci spíše uslyší? Na emoce nebo na tvrdá data?
Potřebujete v nich vyvolat naději, obavy, klid nebo jiný pocit, abyste prodali?
Nebo musíte spíše uvést parametry produktu, obsah kurzu nebo knihy, reference a další důkazy toho, že produkt opravdu stojí za to koupit?
Nebo potřebujete obojí, protože vaše cílová skupina zahrnuje zástupce obou skupin?
Vaši stávající zákazníci
Pokud produkt neprodáváte poprvé nebo to není váš první produkt – podívejte se na vaše stávající zákazníky a zanalyzujte je.
Co o nich víte? Jsou to ženy nebo muži? Odkud jsou? Jak vás našli? Proč u vás nakoupili a jak jsou spokojeni s produktem?
Chcete v tuto chvíli mířit na stejnou či podobnou skupinu, rozšířit zaměření – a nebo mířit na někoho úplně jiného?

Proč to děláme?
Správnou definicí cílové skupiny a toho, jak se chová, dokážeme lépe vyprávět o tom, co prodáváme.
Zároveň už tady dokážeme odhadnout možná “úzká hrdla” – důvody, proč klienti náš produkt nekoupí nebo ho dokonce budou bez nákupu kritizovat.
Účelem těchto cvičení není hledat blechu v kožichu vašeho produktu – ale předejít zbytečnému odmítnutí tam, kde dokážete námitky očekávat.
Kdo jsem já?
První otázka? Potřebujete se představovat?
Pokud prodáváte online kurz nebo službu, pravděpodobně ano. Pokud prodáváte zboží, dost možná ne.
Otázky k vašemu medailonku:
- Kdo jste?
Kromě vašeho jména nás zajímá příběh, který souvisí s vaším produktem. Co vás spojuje? Proč vy a právě tento produkt?
- Co umíte?
Proč mají zákazníci nakupovat právě od vás? Kde jste se naučili to, co nyní předáváte? Jak moc oboru rozumíte? Jak dlouho v něm působíte? Co je na vás jedinečného?
- Jak to můžete prokázat?
Máte reference? Řady spokojených zákazníků? 5 hvězdiček na Heurece? Klienty, kterými se můžete pochlubit? Články o vás v časopisu? Měřitelné a prokazatelné výsledky?
- S čím dokážete lidem pomoci?
- V čem jste nejlepší?
- V čem jste jiní, než ostatní v oboru?
- Proč právě vy?
Dnešní úkol
Zodpovězte si a zapište odpovědi na jednotlivé otázky.
Opět nemusíte správně odpovědět na první pokus – nechte téma své cílové skupiny ve své hlavě trochu uležet a rozehrát, ptejte se lidí, kteří by mohli být vašimi zákazníky, ptejte se svých stávajících klientů.
I když můžete celkem bezpečně začít s publikem, které si navrhnete od stolu na základě vlastních zkušeností, s výsledky uživatelského průzkumu se můžete dostat ještě o kousek dál…
Psát můžete na papír (pokud jste s papírem a tužkou kreativnější, než s monitorem a klávesnicí), nebo přímo do souboru v počítači (pokud si chcete ušetřit práci).
Chcete ke svému návrhu získat zpětnou vazbu nebo radu, jak to udělat lépe?
Pak stačí přidat kterýkoliv z textů do komentáře v příslušné lekci kurzu na Circle
(forma není důležitá, stačí texty zkopírovat nebo vyfotit mobilem se zachováním čitelnosti).
Pokud se náhodou vydáte špatnou cestou, poradím vám, jak to udělat lépe.
