
Lekce 3 – Cena

Oops.
You’re too early!
Use the links below to navigate to live lessons, or comeback on day 1 to view content for this lesson.





Lekce 3 – Cena.
Lesson summary:
Street art gastropub polaroid direct trade, yuccie tofu cronut brunch. Farm-to-table flannel af gastropub kogi paleo meggings 90’s normcore artisan occupy butcher. Pickled meditation ennui tumblr kale chips small batch pour-over trust fund affogato la croix distillery. Small batch hammock bespoke cronut kickstarter pork belly before they sold out mumblecore gentrify hot chicken cray thundercats.
Cena bývá často právě tou informací, která rozhoduje…
…o tom, jestli zákazník produkt koupí nebo nekoupí.
Cest k jejímu stanovení vede několik.
Zatímco u fyzických produktů nebo služeb se můžeme odrazit od vlastních nákladů na produkt nebo hodinové sazby, u produktů digitálních už cena produktu nemusí vypovídat vůbec nic o jeho rozsahu, odbornosti nebo kvalitě.
Jaký přístup k ceně zvolíte je na vás – ale pojďme si ukázat pár možností.
Lekce 3
Úvodní video
Jaké jsou naše možnosti při stanovování ceny? To se dozvíte v úvodním videu k této lekci.
Toto video neobsahuje žádný důležitý obrazový materiál – můžete si ho tedy pustit pouze na pozadí a jen ho poslouchat.
Stanovujeme cenu.
Za kolik to dokážete prodat?
Začneme jednoduše. Zkuste se zamyslet nad tím, jakou částku za svůj produkt chcete.
Jaké je to první číslo, které vás napadne jako ideální cena vašeho produktu?

Cena obvyklá
Je již podobný produkt na trhu? Jaká je jeho prodejní cena?
Cena konkurenčních produktů neurčuje to, kolik by měl stát právě ten váš. Vaše konkurence (a nebo tvůrci podobných produktů jiného zaměření) mohou mít cenu nasazenou zbytečně nízko – nebo naopak s vyšší cenou těžit z toho, že již mají vybudované jméno na trhu nebo prostředky na masivní reklamní kampaň.
Přesto vám cena obvyklá poskytne určitý obrázek o tom, kde se ceny podobných produktů na trhu pohybují.
Strategie dražší produkt
Prodávat produkty s vysokou marží je velmi lákavé.
Pokud se prodej daří, můžete díky několika málo prodejům vydělat velmi příjemnou částku.
Otázka je jediná – dokážete to prodat?
Prodej za vyšší cenu se vám pravděpodobně bude dařit, pokud:
- máte vybudované publikum, kterému prodáváte (e-mailová databáze, sledující na sítích, stávající zákazníci…)
- jste v oboru známí a uznávaní
- prodáváte produkt, díky kterému váš zákazník vydělá více peněz (produkty s byznysovým zaměřením obecně unesou vyšší cenu, než produkty pro radost)
- podporujete prodej reklamou nebo strategickou reklamní kampaní
- součástí vaší služby je osobní péče
Pokud v oboru zatím nejste známí nebo má vaše cílová skupina hluboko do kapsy, může být vysoká cena strategií, která vám do začátku podrazí nohy.
Chcete-li prodávat drahý produkt, ale nejste si jistí vlastní prodejní silou, můžete vyzkoušet uvedení produktu za nižší cenu (pro první nakupující) – a poté se rozhodnout, zda vyšší cenu ustojí.


Strategie levný produkt
Levný produkt neznamená automaticky nekvalitní produkt nebo nedostatečnou prodejní sílu.
Může jít také o součást strategie.
Pokud jste svým produktem schopní oslovit velkou cílovou skupinu, můžete zvolit taktiku dostupné ceny, za kterou produkt nakoupí výrazně větší množství lidí, než kolik by si mohlo dovolit drahý produkt.
U prodejů za nízkou cenu je třeba dát pozor nato, aby nebyla příliš nízká.
Přestože v zahraničí jsou produkty za ceny kolem 1.99 USD docela běžné (obvykle v rámci funnelu), může se stát, že u produktu za 27 korun nebudete cílové skupině stát za to, aby se zvedla od počítače pro peněženku – nebo usoudí, že pokud prodáváte tak levně, váš produkt za to nestojí.
Prodejní funnel
Prodejní funnel je (velmi zjednodušeně) strategie, u které zákazníkovi nejprve nabídnete levný produkt nebo produkt zdarma – a postupně pokračujete nabídkou dražších a dražších produktů.
Celá nabídka může navazovat na základě prokliků – a celým funnelem tak člověk může projít během několika minut nebo hodin. Nebo je funnel součástí dlouhodobější kampaně.
U funnelu často platí, že jsou zde za nízkou cenu nabízené produkty, které mají objektivně mnohem vyšší hodnotu. Slouží totiž jako přesvědčovací nástroj – ubezpečení, že produkty daného autora jsou kvalitní a stojí částku, za kterou dostanete více než adekvátní hodnotu.
Do funnelu se často používají produkty, které autor vytvořil s tímto cílem – a nebo jsou již staršího data, ale pořád obsahově relevantní.


Cena podle cílové skupiny
Při stanovování ceny myslete na to, komu svůj produkt prodáváte.
Za jakou cenu je tato skupina zvyklá a schopná podobný produkt nakoupit?
Pokud jsou vaší cílovou skupinou maminky na mateřské, počítejte od začátku s tím, že disponují jiným rozpočtem, než manažeři korporátních firem.
Kvalita produktu.
Na kvalitě produktu při stanovování ceny nezáleží.
Jak si můžu dovolit říct něco takového?
Protože kvalitu musíte dodat vždycky. Nekvalitní produkty vám poškozují jméno bez ohledu na to, zda byly zdarma nebo za tisíce. A pokažená pověst se v době internetu nenapravuje právě snadno.
Nepodrážejte nohy sami sobě tím, že do světa pustíte produkt, který za to nestojí.
Dnešní úkol
Zamyslete se nad vlastní cenovou strategií, udělejte si průzkum trhu – a pokuste se dojít k ceně, kterou váš produkt i prodejní strategie ustojí – a která povede k tomu, že na konci vaší prodejní stránky návštěvníci vytáhnou platební kartu.
Psát můžete na papír (pokud jste s papírem a tužkou kreativnější, než s monitorem a klávesnicí), nebo přímo do souboru v počítači (pokud si chcete ušetřit práci).
Chcete ke svému návrhu získat zpětnou vazbu nebo radu, jak to udělat lépe?
Pak stačí přidat kterýkoliv z textů do komentáře v příslušné lekci kurzu na Circle
(forma není důležitá, stačí texty zkopírovat nebo vyfotit mobilem se zachováním čitelnosti).
Pokud se náhodou vydáte špatnou cestou, poradím vám, jak to udělat lépe.
